به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، کودکي خويش را در خانه شخص اول اسلام يعني پيغمبر برگزيدهاي که تحت تربيت مستقيم پروردگار جهان قرار داشت طي کرد. دوران خانهداري و بچهداري را در خانه دومين شخصيت ممتاز اسلام يعني علي بن ابي طالب (ع) گذراند در اين دوران کوتاه دو پسر معصوم يعني حسن (ع) و حسين (ع) را تربيت کرد و دو دختر شجاع و فداکار مانند زينب و امکلثوم به جامعه تحويل داد.
سيزدهم جماديالاول به قولهاي مختلفي مصادف است با شهادت حضرت فاطمه(س)؛ البته قولهاي ديگري نيز وجود دارد و وجود اين اقوال، سرّي از اسرار الهي است.
در ارتباط با روز شهادت يا فاصله شهادت حضرت زهرا(س) با ارتحال پيغمبر(ص) ميان شيعه و سني، همچنين ميان خود شيعيان اختلاف وجود دارد. منابع اهل تسنن عموماً اين مدت را ? ماه پس از ارتحال پيغمبر(ص) نقل ميکنند و معتقدند که آن حضرت(س) پس از پيامبر(ص) ? ماه در قيد حيات بودند، در حالي که در منابع شيعه، مشهور دو قول است که يک ?? روز و ديگري ?? روز بعد از ارتحال حضرت خاتم (ص). که بر اين مبنا در حقيقت ??جمادي الاول و ? جمادي الثاني را ذکر ميکنند.
به مناسبت سالروز شهادت حضرت زهرا (س) به روايت ?? روز بعد از ارتحال پيامبر(ص)، به مختصري از زندگينامه اين حضرت ميپردازيم:
نام مبارک آن حضرت، فاطمه (عليها السلام) است و براي ايشان القاب و صفات متعددي همچون زهرا، صديقه، طاهره، مبارکه، بتول، راضيه و مرضيه، نيز ذکر شده است.
فاطمه، در لغت به معني بريده شده و جدا شده است و علت اين نامگذاري طبق احاديث نبوي، آن است که: پيروان فاطمه (عليها السلام) به سبب او از آتش دوزخ بريده، جدا شده و برکنارند.
فعاليتهاي اجتماعي فاطمه(س)
به نظر ميرسد که فاطمه تنها در سه فعاليت سياسي مهم حضور داشته اشت که هر سه در تمام منابع شيعه و سني ثبت شده است هر چند به روايات متفاوت مشارکت داشته است. نپذيرفتن محافظت از ابوسفيان پس از فتح مکه، دفاع شهامتمندانه او از علي(ع) پس از وفات حضرت محمد(ص) و مخالفت با انتخاب ابوبکر به عنوان خليفه و منازعات خشن با عمر، ادعاي مالکيت وي بر اموال پدر و به چالش کشيدن ابوبکر بخصوص در مورد فدک و سهم خيبر که کلاً توسط ابوبکر پذيرفته نشد. بر خلاف زاهدان که امور دنيا را به کناري مينهند هم منابع تاريخي و هم منابع ديني مشارکت فعال حضرت فاطمه(س) در منزل و در اجتماع را ثبت کردهاند. دانش حقوقي حضرت و عدالتجويي او نشانه حضور وي در امور اجتماعي است.
ماجراي تسبيحات فاطمه زهرا(س)
در سالهاي اول ازدواج، حضرت علي(ع) پول کمي کسب ميکرد. او از چاه آب ميکشيد و مزارع ديگران را آبياري ميکرد و حضرت فاطمه(س) نيز خدمتکاري نداشت و خود غلات را با دست آسياب ميکرد و بر اثر کار دستانش تاول زده بود. روزي حضرت علي(ع) خبردار ميشود که پيامبر(ص) چند برده دريافت کرده است. حضرت علي(ع) به همراه فاطمه راهي منزل پيامبر ميشود، اما درخواست آنها براي گرفتن کسي که در منزل کمک حال آنها باشد از طرف پيامبر(ص) رد ميشود. پيامبر(ص) در عوض تسبيحي که به تسبيح فاطمه زهرا(س) معروف است را به زوج جوان ميآموزد. گويند حضرت علي(ع) هيچگاه پيش از خواب، گفتن اين تسبيح را ترک نميکرد. استقامت حضرت فاطمه(س) در برابر تنگدستي الگويي براي شيعيان است تا با ايمان به خدا به رويارويي با رنجهاي زندگي بپردازند.
رويداد خانه فاطمه زهرا(س) قبل از شهادت اين بزرگوار
ابوبکر پس از انتخاب شدن به عنوان خليفه مسلمانان به همراه عدهاي از همراهان از جمله عمر به قصد گرفتن بيعت به خانه حضرت علي(ع) ميرود و در آنجا با مقاومت حضرت علي(ع) و حضرت فاطمه(س) روبرو ميشود. بنا بر نوشته منابعي مانند يعقوبي و بلاذري عمر در اين واقعه «تهديد» ميکند که اگر اجازه ورود به او ندهند خانه را به آتش ميکشد.
عمر بن خطاب تهديد خودش را عملي کرد، در را آتش زد، همين که در مقداري باز شد، آن را با فشار سختي گشود، در حالي که حضرت زهرا(س) پشت در بود و بين در و ديوار اين ضربت بر او وارد شد و چون باردار بود، موجب سقط جنين آن حضرت(س) شد و حضرت از هوش رفت و زماني که به هوش آمد، ديد اميرالمومنان (ع) را کشان کشان با بازوان بسته به طرف مسجد ميبرند، اين بود که خود را با همان حالت زار به اميرالمومنان (ع) چسباند، لباس او را گرفت و فرمود: «نميگذارم با پسرعمويم اين گونه رفتار کنيد». به نقلي خود عمر بن خطاب و به نقلي به دستور او «قنفذ» با غلاف شمشير به دستان حضرت زدند که دستان مبارکش کبود و قدرت او زائل و دوباره بيهوش شد و اميرالمومنين (ع) را رها کرد در اين لحظه به شدت حضرت علي(ع) مقاومت ميکند و با قسم به قبر پيامبر(ص) اسلام از خشم ايشان جلوگيري ميکنند.
به گفته دانشنامه اسلام، اکثريت منابع اوليه تدفين حضرت فاطمه(س) را شبانه، مخفي و بدون حضور ابوبکر و عمر ميدانند.
دنيس صوفي معتقد است به دليل ناراحتي حضرت فاطمه(س) از ابوبکر، به نظر ميرسد مراسم کفن و دفن حضرت به خواسته خود حضرت (س)در شب انجام شده تا ابوبکر به عنوان رئيس جامعه نتواند با مراسم تشييع او کاري داشته باشد.
تقريباً تمام منابع موافق هستند که حضرت فاطمه(س) در قبرستان بقيع دفن شده است، ولي قبر ايشان به دليل مشيت الهي از نظرها پنهان است.
منابع:
سيدجعفر شهيدي، زندگاني فاطمه? زهرا عليهاالسلام، ص ??
بلاذري در انساب الاشراف
يعقوبي، التاريخ، جلد دوم صفحه? ???
اصول کافي
بحارالانوار